Pred nekaj dnevi sem v skupini mladih, s katerimi delam, že ob prihodu v prostor začutila vznemirjenost. Ko sem jih o tem povprašala, je iz njih, kot bi odprla pipo, pričela teči nejevolja. Nekaj minut sem pustila prostor izražanju čustev, med katerimi je kraljevala jeza, in različnim pogledom na vznemirjajočo situacijo. Kasneje sem slišano povzela, preverila pravilnost razumevanja in mladim predlagala, da se od težave premaknemo k rešitvi. Strinjali so se in čez 10 minut so nejevoljo zamenjali smeh, vidna sproščenost, upanje in, kot so mi povedali, veliko olajšanje. Sem uporabila čarobno paličico? – Nikakor ne!
KAJ TOREJ STORITI, KO SE ZNAJDEMO V TEŽAVI?
1) Dovolimo si začutiti neprijetna čustva, ki težavo spremljajo (prizadetost, žalost, jeza, strah ipd.). Ugotovimo, katero čustvo je v ospredju.
2) Skušamo ugotoviti izvor neprijetnega čustvovanja, torej kaj pravzaprav je naša trenutna težava.
3) Poskušamo najti čim več različnih načinov za reševanje nastale situacije. Dobro je, da si jih zapišemo (zato je smiselno ob sebi vedno imeti pisalo in beležko). Na tej točki kot možno dopustimo vsakršno rešitev, ki nam pade na pamet.
4) Možne rešitve razdelimo na uporabne in neuporabne glede na dano situacijo.
5) Iz seznama uporabnih izberemo 3 najboljše možnosti in vsako od njih pretehtamo v luči kratkoročnih ter dolgoročnih koristi in pomanjkljivosti (za nas ter pomembne druge osebe, če so v situacijo vključene).
6) Izberemo najboljšo možnost, predvsem v luči dolgoročnih koristi. O njej se po potrebi posvetujemo z drugimi.
7) Izbrano rešitev uporabimo.
8) Po udejanjanju rešitve je pomembno, da ocenimo, ali je bila izbrana pot dobra ali bi bilo nemara bolje, da bi uporabili katero od drugih možnosti. V kolikor nismo izbrali najbolje, napačno odločitev sprejmemo brez nepotrebnih občutkov krivde in manjvrednosti. Napačne odločitve so vrata k napredku, če jih le dojamemo kot poligon za učenje!
8 preprostih korakov za premik od težave k rešitvi vam je lahko v veliko pomoč v težavnih situacijah. Z njimi pa lahko pomagate tudi vašim bližnjim – partnerju, otrokom, sodelavcu in drugim.