Po-MOČ za mladostnike (12 -19 let)

Mladostništvo ali adolescenca - zibajoč most med otroštvom in odraslostjo

Mladostništvo se začne z nastopom pubertete in konča z vstopom v odraslost. Od otroštva pa vse do izoblikovane odrasle osebnosti, ki je sposobna poskrbeti zase in za svoje potomce, je dolga in včasih precej turbulentna pot. Na tej poti vse pomembnejšo vlogo prevzemajo vrstniki. V vrstniški skupini namreč mladostnik zadovoljuje veliko svojih potreb, se z vrstniki identificira, pridobiva nove izkušnje, oblikuje nove vrednote in stališča ter preizkuša različne vloge. Vrstniška skupina je lahko posamezniku vir občutka varnosti in bližine ter izkušnje enakovrednega odnosa, včasih pa tudi velik vir stresa.

Usklajevanje novih nalog in vlog lahko mladostniku vzbuja občutek zmedenosti, lahko se prične podrejati vrstniški skupini in se z njo celo zlije, pogosto se v adolescenci pojavljata sram in socialna anksioznost. K nastanku stisk dodatno pripomorejo neurejene družinske razmere, slaba samopodoba, toge zahteve, pomanjkanje pozornosti in občutka varnosti, prekomerne šolske ter druge obveznosti in različne družbene situacije. Otroci in mladostniki niso še dovolj dobro opremljeni, da bi se lahko sami učinkovito soočili z večjimi duševnimi preizkušnjami. Ker se sami težko spopadajo z izzivi, ki jih prinašajo različne situacije, potrebujejo trdno oporo staršev in učiteljev ter po potrebi pomoč strokovnjaka.

Kako prepoznati stisko mladostnika?

Nanjo nas lahko opozorijo naslednji znaki: odklanjanje hrane, nagel upad/dvig telesne mase, upad volje za druženje z vrstniki, opuščanje šolskih/študijskih obveznosti, samopoškodbeno vedenje, motnje razpoloženja, samomorilne misli, strah, pretirana zaskrbljenost, razdražljivost, izbuhi jeze, konfliktnost, agresivnost, napetost, poseganje po alkoholu ali drugih psihoaktivnih substancah, upad samostojnosti, jokavost, apatičnost, impulzivnost, spremenjeno vedenje, psihosomatske težave (ponavljajoče se prebavne težave, glavoboli, bolečine v trebuhu, motnje spanja ipd.), znaki zasvojenosti, izogibanje strah vzbujajočim situacijam.

Zakaj je ob prepoznavanju stiske mladostnika smiselna čim prejšnja strokovna podpora? V nadaljevanju najdete nekaj razlogov za to.

  • Človekovi možgani se dokončno razvijejo šele v sredini 20. let, zato se čustveni in vedenjski vzorci v mladostništvu pospešeno utrjujejo.
  • Za normalen razvoj možganov je nujna ustrezna zadovoljitev potreb po varnosti in ljubezni.
  • Mladostniki so zaradi še nerazvitih sposobnosti soočanja z različnimi stresorji ranljivejši in se sami težko spopadajo z večjimi izzivi.
  • Mladostniki so bistveno bolj občutljivi in dojemljivi za vplive okolja v primerjavi z odraslimi, še posebej za tiste, ki ogrožajo zadovoljevanje njihovih razvojnih potreb.
  • Duševne stiske lahko ovirajo normalen osebnostni razvoj mladostnika.
  • O svoji stiski se mladostniki neradi pogovarjajo s starši in vrstniki. Njihova stiska s tem narašča.
  • Odnos s svetovalcem nudi mladostniku potreben občutek varnosti, zaupanja in brezpogojnega sprejemanja, da lahko krepi svoje moči za soočanje s težavami.
  • Mladostnik se skozi strokovno obravnavo spoznava, prepoznava svoje nekonstruktivne vzorce razmišljanja in vedenja ter jih postopoma preoblikuje. Krepi pozitivno samovrednotenje.
  • Mladostnik se tekom svetovanja nauči različnih tehnik, ki so mu v pomoč pri učinkovitejšem razreševanju prihodnjih izzivov. S tem se prekine utrjevanje nezaželenih navad.
  • Odsotnost obravnave duševnih motenj povečuje verjetnost za slabše izide (razvoj anksioznih ali osebnostnih motenj, kronične depresije, odvisnosti in drugih težav, ki se lahko nadaljujejo tudi v odraslost).
  • Obravnava težav, ki izvirajo iz otroštva in mladostništva, je v odrasli dobi dolgotrajnejša ter zahteva večje napore.
  • Neustrezna obravnava stisk iz otroštva in mladostništva pomembno poveča tveganje za prenos nekonstruktivnih vzorcev razmišljanja, čustvovanja ter vedenja na potomce.
  • Osebne stiske močno zmanjšujejo posameznikovo funkcionalnost, uspešnost in zadovoljstvo.

Za katere mladostnike je kognitivno-vedenjska obravnava primerna?

Kognitivno-vedenjsko svetovanje je primerno za mladostnike, ki se soočajo:

  • z vedenjskimi in čustvenimi težavami ter s težavami na socialnem področju,
  • s težavami na področju šolanja/študija,
  • s psihosomatskimi težavami,
  • s prekomerno telesno maso,
  • z izgubo bližnje osebe/domače živali,
  • z ločitvijo staršev,
  • s telesno boleznijo,
  • z nizko samopodobo.

V več kot desetih letih kontinuiranega dela na pedagoškem in svetovalnem področju so mi mladi povsem zlezli pod kožo. S svojo neizmerno energijo zmorejo ob ustreznem vodenju premagati še tako velike težave! Z ustvarjanjem ozračja topline, sprejemanja in popolne zaupnosti ter po potrebi ob sodelovanju s starši mladostniku pomagam krepiti njegove MOČI za soočanje z različnimi preizkušnjami. Počaščena sem, da mladim lahko pomagam pri lažjem prehodu v odraslost in h kakovostnejšemu bivanju, tudi v prihodnjih obdobjih življenja.

Stik z mano

Za pogovor o težavah in rezervacijo termina sem vam na voljo